Wednesday 31 March 2010

Forum : Bolehkan Lelaki Berjaya Tanpa Wanita




Tarikh : 25 Februari 2010
Tempat : Dewan Kuliah 2 ( LT2)
Masa : 9.00 Malam
Anjuran : Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung

1.0 Pengenalan
Setiap persatuan sudah semestinya akan melakukan p
rogram setiap semester dan kami Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung akan melakukan satu forum setiap semester dan ini merupakan forum yang boleh dikatakan berjaya.

2.0 Perlaksanaan
Program ini telah diadakan pada 25 Februari 2010 iaitu hari Khamis yang bertempat di Dewam Kuliah 2 ( LT2 ). Jawatankuasa yang terlibat terdiri daripada AJK GPMS yang diketuai oleh Idurrah sebagai ketua projek. Majlis bermula dengan bacaan doa yang diketuai oleh saudara Izzat dan diteruskan dengan mukadimah GPMS yang diketuai oleh Muhd Izuan dan juga diteruskan dengan nyayian lagu GPMS. Majlis diteruskan lagi dengan
menjemput penasihat GPMS iaitu Tn Sokri b. Sulaiman untuk memberi ucapan alu-aluan.

Tn Sokri mengucapakan terima kasih dan mengalu-alukan kedatangan ahli panel iaitu Ustaz Kamaruddin dan juga Cik Wan Nuradila. Beliau juga berterima kasih kepada pelajar-pelajar yang sudi meluangkan masa untuk menghadiri forum yang dijalankan. Di sini juga Tuan Sokri menyatakan objektif program ini dijalankan.

Majlis diteruskan dengan memperkenalkan ahli panel y
ang hadir untuk membincangkan topik yang berkaitan. Pihak GPMS telah menjemput 2 orang ahli panel iaitu Ustaz Kamaruddin dan juga Cik Wan Nuradilla. Ahli panel memberi ucapan alu-aluan dan berterima kasih kepada pelajar kerena sudi hadir ke forum tersebut.

Forum bermula dengan Ustaz mengupaskan tajuk kecil iaitu mengapakah kejayaan lelaki harus dikaitan dengan wanita. Tajuk ini berkisar tentang fitrah lelaki dan wanita tidak dapat dipisahkan. Terdapat perkara yang tertentu lelaki dan wanita yang boleh dan tidak boleh buat. Sebagai contoh, lelaki tidak boleh mengandung tetapi hanya perempuan yang boleh mengandung.

Majlis diteruskan dengan Cik Wan Nuradila mengupas tajuk kejayaan lelaki dari segi apa. Menurut beliau, semua lelaki dan wanita saling melengkapi. Setiap kejayaan seorang lelaki mesti ada wanita dibelakangnya. Sebagai contoh, kisah Nabi Muhammad S.A.W banyak dibantu oleh isteri baginda iaitu Siti Khadijah yang bertindak sebagai tulang belakang baginda.

Tuan Sokri membuka isu wanita dianggap sebagai racun dan penawar dan telah dibincangkan oleh Ustaz Kamaruddin. Beliau berkata se
mua bergantung pada niat dihati seorang wanita sama ada ingin menjadi racun dan penawar kepada seorang lelaki.

Wanita, bagaimana boleh menjadikan kejayaan kepada lelaki. Menurut Cik Wan Nuradila, wanita mempunyai ciri tertentu yang menjadikan kejayaan seorang lelaki. Antara ciri-ciri tertentu ialah dari segi hartanya, rupanya bukan setakat cantik dari segi fizikal namun rohani dan jasmani juga.

Ustaz telah menjelaskan terdapat 7k ciri untuk berjaya iaitu keimanan yang kukuh, keunggulan akhlak, kemurniaan minda, keilmuan mantan, keperibadian, ketaatan, dan juga kemampuan.

Kesimpulannya, setiap lelaki dan wanita mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Kita boleh saling melengkapi setiap kelemahan itu dengan adanya pasangan yang sesuai yang boleh menjadikan kita berjaya di dunia dan di akhirat.

3.0 Penutup
En Sokri selaku moderator dan merangkap penas
ihat GPMS mengucapkan jutaaan terima kasih kepada semua pelajar yang hadirkan diri dan mendengar forum ini dengan tekun dan memberi respon yang baik.




No comments:

Post a Comment